MEDICINUDGIFTERNE STEG MED 1,5 % I 2023


Udgifterne til hospitalslægemidler steg med 1,5 procent i 2023. Det skyldes blandt andet stigende udgifter på lægemidler til behandling af kræft og gigt. Det fremgår af Amgros’ markedsovervågning for 4. kvartal 2023

Se alle nyheder fra Amgros
22. JANUAR 2024

Amgros har nu opgjort nøgletallene for 2023. De viser, at sygehusapotekerne har indkøbt lægemidler til brug for de offentlige hospitaler for cirka 9,419 milliarder kroner. Det svarer til en stigning på 1,5 % i forhold til 2022, hvor vi indkøbte lægemidler for cirka 9,278 milliarder kroner.

Ser vi på indkøbet opgjort i mængder (Definerede Døgn Doser) stiger det med 0,7 %. Dermed er prisniveauet gennemsnitligt set steget i 2023 i forhold til 2022. 

SÆRLIGT LÆGEMIDLER TIL KRÆFT OG GIGT DRIVER UDVIKLINGEN

Den mest markante udvikling i medicinudgifterne i 2023 ser vi indenfor ATC-gruppe L, som indeholder lægemidler til behandling af cancer og gigt. Her er udgifterne steget med cirka 4 % i forhold til 2022.

- Det er i høj grad udviklingen indenfor lægemidler til brug for cancer og gigt, der er med til at drive den samlede udvikling i medicinudgifterne. Denne gruppe af lægemidler udgør nemlig en meget stor del af de samlede medicinudgifter – ja, faktisk tæt på 60 % af det samlede indkøb, som går via Amgros, siger Flemming Sonne, administrerende direktør i Amgros.

 

RABAT PÅ 48 %

I 2023 kan vi også se, at den rabat, som Amgros opnår i forbindelse med udbud eller forhandling, ligger på 48 %.

Det betyder, at de priser, sygehusapotekerne køber ind til, samlet set ligger 48 % under de gældende listepriser (AIP – Apotekets IndkøbsPris).  Der er tale om en stigning på 2 %-point i forhold til 2022.

Omsat til kroner og øre svarer det til, at vi har opnået en besparelse på cirka 8,709 milliarder kroner, hvilket er en stigning på cirka 758 millioner kr. i forhold til 2022.

Du kan dykke meget mere ned i tallene for 2023 i vores Markedsovervågning for 4. kvartal 2023.

Karen Torgny

Seniorspecialist- kommunikation

Jeg står for den overordnede kommunikation i Amgros – herunder PR. Og er med til at sikre, at vi kommunikerer åbent og imødekommende med vores omverden.