Det er høje krav, Amgros stiller i det næsten milliard store udbud på høreapparater, vi netop har publiceret.
Høreapparaterne skal kunne bruges i næsten alle situationer. Både på arbejde, i biografen, i bogklubben og på boldbanen. Og de skal kunne bruges af både børn og voksne - i alle aldre. Derfor er det vigtigt, at det lykkes for Amgros at indgå en god aftale med et bredt sortiment og ny teknologi.
Over halvdelen af de borgere, der i Danmark bruger høreapparater, får dem udleveret af det offentlige. Det bliver årligt til mere end 100.000 apparater.
Derfor har ansatte på regionernes offentlige høreklinikker også denne gang været inviteret med i brugergrupper. Her har en bred gruppe af læger, audiologer og audiologiassistenter været med til at fastsætte krav til både teknologi, kvalitet og brugervenlighed.
- Det er vigtigt, at vi på de offentlige høreklinikker altid kan tilbyde ny teknologi af høj kvalitet. Men det er også vigtigt, at borgere i alle aldre kan forstå at bruge høreapparaterne i hverdagen. Her sidder personalet på høreklinikkerne inde med en vigtig viden. Derfor inddrager vi altid dem i hele arbejdet med at udarbejde vores store udbud på høreapparater, siger Flemming Sonne, adm. direktør i Amgros I/S.
I vores seneste udbud på høreapparater har vi også stillet konkurrencekrav til bæredygtighed. Da det er et helt nyt område, omfatter det i første omgang krav om, at leverandøren alene bringer høreapparater ud til høreklinikkerne en gang om ugen. Frem for hver dag.
Derudover får leverandøren point for ikke at anvende farligt plast i emballagen. Men de får også point, hvis de bruger genanvendt plast, og hvis de slet ikke anvender plast.
Endelig vil det fremgå af de kontrakter, vi kommer til at indgå, at vi skal holde årlige møder med leverandørerne. Som minimum. Formålet med disse møder er at være i løbende dialog med leverandørerne om deres indsats på bæredygtighed.
- Da det er et nyt område, vi her har bevæget os ind på, er det vigtigt for os, at markedet er klart til at kunne leve op til de krav, vi stiller. Men det er et område, som udvikler sig meget i disse år. Derfor har vi vurderet, at vi får mere ud af at udvikle vores krav og kriterier løbende - og i samarbejde med leverandørerne, siger Flemming Sonne.
De kommende aftaler med leverandørerne kommer til at løbe mindst to år og maksimum fire år - med forventet kontraktstart 1. marts 2025.
Den økonomiske ramme på udbuddet beløber sig til godt 800 millioner kroner.
Fristen for at deltage i udbuddet er den 24. juni 2024.
Kontakt
Karen Torgny
Seniorspecialist- kommunikation
Jeg står for den overordnede kommunikation i Amgros – herunder PR. Og er med til at sikre, at vi kommunikerer åbent og imødekommende med vores omverden.