Amgros godt på vej med at genetablere IT-systemer


Mindre end en uge efter, at it-systemerne i Amgros blev udsat for et såkaldt ransomware angreb gennem en serviceleverandør, er det lykkedes at få gang i flere af vores vigtigste forretningssystemer.

Øvrige artikler fra Amgros
13. MAJ 2020

Natten til onsdag den 6. maj blev alle Amgros’ it-systemer lagt ned af et hacker-angreb hos en af vores service-leverandører. Med i faldet var også vores samarbejdsportaler med sygehusapoteker og leverandører. Men mindre en uge efter dette angreb kan vi igen købe og sælge lægemidler via et af vores vigtigste forretningssystemer, Naviline.

- Det er i sådan en situation, man glæder sig over at være i en organisation, hvor it-sikkerhed længe har stået højt på dagsordenen. Det betyder nemlig, at det er lykkedes os at gendanne Naveline med en back up fra umiddelbart før nedbruddet. Og at alle data, fra dagen før den 6. maj, er intakte. Vi var derudover så heldige, at mange af de udestående data fra sygehusapoteker og leverandører har været til at gendanne, da vi fik sat strøm til Naviline igen. Derfor kunne vi allerede mandag gennemføre de første bestillinger på lægemidler fra regionerne. Det er vi rigtig glade for, siger Flemming Sonne, administrerende direktør i Amgros.

Ud over at sygehusapotekerne nu igen kan bestille varer hos Amgros via vores elektroniske systemer, virker vores leverancer fra Amgros’ lager hos Nomeco og 3D Logistik igen. Og så er det også praktisk, at vi igen kan betale vores regninger til leverandørerne.

- Så selv om vi stadig mangler at få nogle systemer op at køre, er vi meget tilfredse med, hvor hurtigt det trods alt er gået med at komme i gang igen. Ikke mindst, når vi tager i betragtning, hvor stort et angreb, vi har været udsat for. Der er ingen tvivl om, at der er blevet arbejdet hårdt hele vejen rundt – for at sikre driften og minimere følgerne for både vores samarbejdspartnere og os selv.

Tilbage står nu en række systemer, portaler og databaser, som vi håber kommer op at køre inden længe. Det drejer sig blandt andet om leverandørportalen, som er en af vores primære og vigtige kommunikationskanaler i forhold til leverandørerne. Og den kanal, hvor vi blandt andet publicerer vores udbud.

- Vi er godt klar over, at det er meget uheldigt for både sygehusapotekerne og leverandørerne. Vi kan på nuværende tidspunkt ikke sige, hvornår alle vores portaler vil være oppe at køre igen. Men vi tager naturligvis situationen meget seriøs og er opmærksomme på løbende at orientere om status. Omkring igangværende udbud kan vi love, at vi vurderer de enkelte udbud, når vi igen er oppe at køre, og at vi informerer leverandørerne, når portalen er klar og leverandørerne har mulighed for at kontrollere deres egne tilbud. 

I den kommende periode vil Amgros også skulle bruge tid på at finde ud af, om der er data, vi mangler, og hvordan vi kan skaffe dem. Det kommer også til at tage tid.

- Hvornår vi er helt tilbage på helt samme niveau som før angrebet, kan vi endnu ikke sige. Mit bud er er, at der formentlig vil komme til at gå nogle uger endnu. Men forretningen kører og vigtigst af alt, så kommer hospitalerne ikke til at mangle lægemidler på grund af dette hacker-angreb, siger Flemming Sonne.

Skulle du have spørgsmål i forbindelse med vores IT-nedbrud, er du velkommen til at skrive til os på amgros@amgros.dk 

-------

Opdatering 18. maj: Leverandør- og Udbudsportalen åbner igen tirsdag den 19. maj. Læs mere her

Karen Torgny

Senior kommunikationsspecialist

Jeg står for den overordnede kommunikation i Amgros – herunder PR. Og er med til at sikre, at vi kommunikerer åbent og imødekommende med vores omverden.